Hosszas várakozás után ma végre közelebb kerülhettünk a 2010-es év valódi Forma1-es erőviszonyának feltérképezéséhez: legalábbis előzetesen erre számítottunk. No meg arra, hogy hosszú évek után végre valóban az időmérő utolsó szakaszában születik majd meg a nagybetűs POLE pozíció, azaz az időmérőn futott leggyorsabb kör.
Erre minden valós esély meg is volt, tekintve, hogy többé nem lehetett taktikázni az üzemanyagszintekkel, így nem volt a mezőnyben könnyű illetve nehéz autó, azonban - a kis csapatoknak való kedvezmény biztosítása végett - az FIA (kreatívan), itt is megkavarta a paklit (vagy épp mást), méghozzá az új gumiszabállyal.
Az idén debütáló, kimondottan a Q3-ra (azaz az időmérő utolsó szakaszára) vonatkozó előírás kimondja, hogy a futam elején azzal a gumival kell a Q3-ban résztvevő pilótának rajtolnia, amellyel az időmérő végső szakaszában a leggyorsabb kört futotta. Szemben azokkal a versenyzőkkel, akik nem jutottak be a kvalifikáció utolsó etapjába, hiszen ők szabadon választhatnak a lágyabb és keményebb keverék között.
A dolog csak ott hibádzik, hogy az FIA elsősorban azzal (is) indokolta a tankolás futamközbeni betiltását, hogy ezáltal a kvalifikáció harmadik körében egyenlő eséllyel indulhatnak a versenyzők, porzó tankkal, viharléptekkel, ezzel biztosítva a Pole pozícióért harcoló csapatok idejének összehasonlíthatóságát. Mindezzel azonban szöges ellentétben áll a gumiszabály, ami - kiegészülve a 3 szett lágy, 3 szett kemény / (időmérő + futam) regulával - gyakorlatilag ellehetetleníti az öldöklő versengést az időmérő végén, mintegy teljesen unalmassá és érdektelenné téve azt: ahogy annak mi is szemtanúi lehettünk ma.
A gumiszabály és gumikon való spórolás tehát a legnagyobb öngól, amit az FIA idén elkövethetett, így továbbra is kíváncsi vagyok, hogy még hány év kell a felismerésig: a régi időmérőrendszer (12 kör/pilóta) messze izgalmasabb volt, mint bármelyik, a régi rendszer izgalmainak feltúrbósítására törekvő utódja...
Arról nem is beszélve, hogy az évközbeni teszttilalom megléte miatt a régi rendszer első 20 perce sem telne el események nélkül (ez volt anno a legsúlyosabb kritika az időmérő régebbi lebonyolítási metódusa ellen), hiszen a csapatok minden alkalmat megragadnának a különböző javítások és fejlesztések tesztelésére.
Ki tudja, talán néhány év múlva nemcsak a tankolás betiltása éli majd reneszánszát, de az eddigi legjobb és mindmáig legizgalmasabb időmérő rendszer is... elvégre: a remény hal meg utoljára.